Aqua-Jogging

Wat is aquajoggen?

Aquajogging betekent letterlijk ‘lopen in diep water’, zonder contact te maken met de bodem. Gewoon lopen zoals we dagelijks doen, want de manier van lopen is niet anders dan op het droge.

Voordelen van aquajoggen

Bij aquajoggen traint u zonder de gewrichten en de gewrichtsbanden te belasten. Dit komt doordat u niet op de grond staat, maar als het ware zweeft in het water. Uiteraard traint u met de oefeningen wel uw spieren. Tijdens aquajoggen geeft u eenvoudig de volgende spiergroepen aandacht: buik, benen, billen, rug, schouders en armen. Tijdens de lessen worden hiervoor allerlei soorten looptrainingen gegeven en verschillende spierversterkende oefeningen gedaan. Door stretchoefeningen worden de spieren weer op lengte gebracht.

 

Materialen:

Bij deze oefenvormen gebruiken we allerlei soorten materiaal. Muziek werkt sfeerverhogend en heeft een stimulerende werking op het tempo van de oefening. U heeft het meeste plezier en profijt van de lessen als u daarnaast nog minimaal een keer per week zelf traint/oefent.

 

Eigenschappen van aquajoggen: 

  • Variabele weerstand doordat het water meer tegendruk geeft bij tempoverhoging;
  • Geen hinder van zwaartekracht, waardoor het ook een goede oefenvorm is voor wat zwaardere personen;
  • Veilig, omdat spieren niet overbelast kunnen worden en het risico op blessures daarom nihil is;
  • Banden en pezen functioneren zonder ‘tegenwicht’ zodat ze maximaal kunnen bewegen;
  • Tijdbesparing: 30 minuten aquajoggen staat gelijk aan twee uur wandelen;
  • Sneller herstel van blessures door een actieve therapiemogelijkheid. Zelfs doortrainen met blessures kan, omdat de belasting zo beperkt is. Hierdoor blijft uw uithoudingsvermogen op peil;
  • Zeer ontspannend, zodat stress vermindert (uit ervaring: je slaapt uitstekend na een ‘water-workout’!). Aquajoggen is ideaal voor training van het gehele lichaam, het leidt tot een hoog calorieverbruik (tot 600 kcal per uur, wat gelijk staat aan bijvoorbeeld 10 km hardlopen!) en het helpt spieren te versterken en de bloeddruk te verlagen!

 

Wanneer?

Dinsdag: 09.00 tot 09.30 uur
Woensdag: 09.00 tot 09.30 en 09.45 tot 10.15 uur
(elke les kent 15 min. uitloop)